13 April 2009

MAK YONG "RAJA KECIK DEWA LAKSANA"









Selama 4 bulan, kami mempelajari Mak Yong, berbagai perasaan yang dialami. Kadang2 tension, geram, marah semuanya perasaan negatif, namun sedikit demi sedikit perasaan itu mula bercambah menjadi suka dan gembira. Benar kata orang, TAK KENAL MAKA TAK CINTA.Dulu, saya meletakan Mak Yong sebagai teater yang tidak begitu saya gemari berbanding Bangsawan. Mungkin dari segi bahasa yang menggunakan dialek kelantan.

Sepanjang 4 bulan jua, saya mempelajari teknik tarian dan nyanyian. Masa tu, Tuhan saja tahu bagaimana tensionnya saya, terutama bila disuruh menari. Hingga kadang-kadang, saya selalu badmood terutama pada hari Rabu (kelas Mak Yong). I HATE DANCE.

Namun itu dulu, kini walaupun Mak Yong sudah menutup tirai untuk tahun ini. Segala kenangan manis dan pahit kekal di hati. Mak Yong banyak mengajar saya mempelajari dan seterusnya mempraktikan teknik-teknik tarian terutama Sendayung Pak Yong. Terima kasih kepada Mama As (Fatimah Abdullah), Pak Aziz, dan Kak Yan kerana tidak jemu mengajar kami yang kadang2 menguji kesabaran anda semua.

Raja Kecik Dewa Laksana, adalah pementasan yang mengabungkan 5 Fakuti. Sungguh istemewa, kerana selepas Bangsawan kita dapat berkumpul semula. Kita dapat bergurau senda, ketawa dan sedih bersama. Paling penting, kita dapat berkerjasama. Itulah uniknya ASWARA. Menariknya,kami menyanyi bersama-sama. Buka panggung paling menyeramkan..(takutnya). Tapi itulah pengalaman...yang jarang dilihat.

Tipulah, kalau saya katakan pementasan ini sempurna. Memang banyak cacat celahnya. Nak salahkan siapa? Lu Fikrlah sendiri. Apa yang pasti, kami dah buat yang terbaik dalam exam ini.

Terima kasih kerana beri kepercayaan kat saya sebagai Pembantu Produksi. Penat tp BEST :)

Terima Kasih daun keladi, moga persahabatan kekal abadi. Chaiyok2...I LOVE U ALL

4 komen bole...x komen x apa:

Lady Of Sorrow berkata...

Czuka si gadis manis,
Jgn marah aku ye?
Aku sekadar meluahkan pandangan!
Apa pun tahniah...
Aku tahu korang dah buat yang terbaik!
;-)

czuka @ someboy berkata...

tak marah pun...

Afna Zakaria berkata...

hmmm..
kami menerima segala kritikan!
sebab penulis adalah pengkritik dalam setiap karyanya!

czuka @ someboy berkata...

betul...betul...betul...

© SARI MEI LENN - Template by Blogger Sablonlari - Header image by Deviantart